2 «Поведінка людини в стресовій ситуації».

Тренінгове заняття 2

Тема: «Поведінка людини в стресовій ситуації»

Мета: ознайомити підлітків із способами протистояння деструктивному впливу стресу та формування умінь керувати стресовою ситуацією.

На минулому занятті ми ознайомилися зі змістом поняття та процесом виникнення стресу. 
Чи може бути стрес позитивним? У яких випадках стрес буває конструктивним, а в яких – деструктивним? На сьогоднішній зустрічі ми з вами спробуємо навчитися направляти стрес у конструктивне русло.

1. Вправа «Незакінчене речення»

Мета: з’ясувати розуміння учнів про позитивні та негативні сторони стреcу.

Кожен з учасників тренінгу по черзі називає негативні та позитивні сторони стресу та різні стресові ситуації.

Інформаційне повідомлення

Уся сукупність якостей людини, що сприяють або перешкоджають адаптації (пристосуванню), називаються адаптивністю. Успішне пристосування людини до реальності життя називається адаптованістю, а порушення такого пристосування – дезадаптацією. 
Нервова система у своєму розвитку не встигає за грандіозними змінами, що відбуваються в навколишньому середовищі. Саме вона виявилася найслабшою ланкою в організмі людини. 
Тому основною причиною стресів є дезадаптація нервової системи до умов сучасного життя. Основним критерієм стресостійкості людини є рівень її спроможності до пристосування в складному і мінливому світі.

2. Тест–опитування на виявлення стресостійкості підлітків

Мета: діагностика учасників тренінгу

Модифікована шкала оцінювання стресу у дітей (CRIES-8)

Інструкція: Нижче наведено перелік коментарів людей після стресових життєвих подій. Будь-ласка, зазначте в коному пункті, як часто ці коментарі були в вашому житті протягом семи останніх днів. Якщо цього не було за цей період, відмітьте квадратик «ніколи»

 

Ніколи

Рідко

Іноді

Часто

Чи думаєте ви про це мимоволі?

 

 

 

 

Чи намагаєтеся ви стерти цез і своєї пам'яті?

 

 

 

 

Чи захоплюють вас через це сильні почуття

 

 

 

 

Чи уникаєте ви того, що нагадує вам про цю подію?(місць, ситуацій)?

 

 

 

 

Чи намагаєтеся ви не говорити про це?

 

 

 

 

Чи зринають у вашій свідомості  картини цього?

 

 

 

 

Чи наштовхують вас інші речі на думки про це?

 

 

 

 

Чи намагаєтеся ви не думати про це?

 

 

 

 

 ОПРАЦЮВАННЯ РЕЗУЛЬТАТІВ

Шкала складається із 8 пунктів, що оцінюються за  

чотирибальною

шкалою: «ніколи» – 0; «рідко» – 1; «іноді» – 3; «часто» – 5.

Ці пункти групуються у дві субшкали: 

"Втручання" – сума пунктів 1, 3, 6, 7.

"Уникнення" – сума пунктів 2, 4, 5, 8.


Рефлексія

- Чи відповідають виявлені результати вашим уявленням про свій актуальний стан відносно стресостійкості?

- У кого результати тесту викликали занепокоєння?

3. Вправа «Склянка»

Мета: вироблення психотехнік видозміни, послаблення стресових переживань.

Психолог бере в руку пластикову склянку і говорить: «Уявіть, що в цю склянку ви можете вкласти свої найпотаємніші думки, почуття, яких ви хочете позбутися». Дорослий по черзі підходить до кожного учасника, щоб він «вклав» до склянки свій «внесок». Потім тренер піднявши склянку для огляду всім, промовляє: «Ви дійсно хочете позбутися того, що ми зібрали разом у склянці?». Після ствердної відповіді несподівано дорослий зминає пластикову склянку.

Рефлексія

- Яке відчуття у вас виникло після завершення вправи?

- Чи можна даний прийом використовувати під час емоційних переживань?

4. Вправа «Ресурси»

Мета: виявлення ресурсів стійкості до стресів.

Кожен учень на окремому папірці записує 20 характеристик особистості. На другому етапі з 20 виписує 10, які сприяють стресостійкості, після чого підкреслює з 10 характеристик ті, що властиві самому підлітку.

До переліку варто включити такі характеристики: 

  1. доброта

    чесність

    відповідальність

    самостійність

    гнучність

    стійкість

    вдячність

    лідерство, 

    віра в себе

    щедрість

    уважність

    цікавість

    сміливість

    обережність

    рішучість

    працьовитість

    надійність

    веселість, 

    спокійність

    дружелюбність

Рефлексія
- Чи є у вас певний ресурс стресостійкості?
- Над якими рисами слід попрацювати найближчим часом?
- Яких рис необхідно позбутися щоб почувати себе спокійно і впевнено?

5. Вправа «Дерево»

Мета: зняти психоемоційне напруження, зміцнити у учасників упевненість у власних силах.

Учні стають у коло на певній відстані один від одного. Кожен з учасників сильно натискає п’ятами на підлогу, руки стискує в кулаки, міцно зціпивши зуби. Тренер говорить, звертаючись до всієї групи: «Ви – міцне дерево з сильним корінням. У складних життєвих ситуаціях згадайте, що ви – сильне і могутнє дерево, скажіть собі, що буря мине, а потім обов’язково вигляне сонечко, зігріє вас теплом, і все буде добре».

6. Підбиття підсумків

Мета: активізація зворотного зв’язку.

Кожен учасник групи встає і знайомить присутніх, наскільки виправдались його очікування.



Коментарі