8 «Як подолати стрес»
Тренінгове заняття 8
Тема: «Як подолати стрес»
Мета: навчити учнів основних прийомів, форм а методів подолання стресів.
1.Вправа «Незакінчене речення»
Мета: з’ясувати в учнів, які знання та вміння вони отримали на заняттях, щодо подолання стресів
Усі учасники сідають у коло і кожен по черзі називає своє ім’я та продовжує фразу, що починається зі слів: «Коли я відчуваю тривожність, страх чи у мене якийсь стрес, то я…»
Орієнтовні питання до обговорення:
-Що дала ця вправа?
-Які почуття у вас виникали під час цієї вправи?
2. Міні – лекція «Невдачі й помилки як стимул для саморозвитку»
Мета: самоаналіз власної поведінки
Помилка чи невдача часто справляє позитивний ефект на подальшу діяльність людини: спонукає її докладати більше зусиль, сприяє набуттю досвіду тощо.
Але невдача може й негативно впливати на мотивацію діяльності. Часто людина не наважується розпочати чи продовжити діяльність, бо боїться припуститися помилки та зазнати невдачі. Такий стиль поведінки особливо характерний для людей, які прагнуть у своїй діяльності уникнути невдачі. Вони хворобливо сприймають кожну поразку чи промах, вважаючи ( й часто цілком безпідставно), що невдача – це свідчення їх безпорадності й відсутності здібностей.
Дуже важливо сприймати свої невдачі та помилки як необхідний компонент навчання й розвитку. Слід усвідомити, що аналізуючи причини невдач і працюючи на своїми помилками, ми можемо вдосконалити свої здібності.
Все залежить від нас самих, адже можна отримувати безліч невдач і припускатися помилок, але не вчитися на них. Дуже важливо не лише аналізувати помилки та причини невдач, а й виробляти нову стратегію, виконувати систему вправ, спрямованих на усунення недоліків і розвиток певних навичок і здібностей.
Будьте впевненими в собі, не бійтесь труднощів!
1. Гра «Тух-тібі-дух»
Мета: навчити учнів правильно долати стан тривожності та роздратування
Інструкція: Встаньте й утворіть коло. А тепер пригадайте свій стан, коли ви сердиті, й уявіть собі, що зараз знаходитеся саме в такому стані. Тепер потрібно рухатися всередині кола, ні з ким не розмовляючи, при цьому мати сердитий вираз обличчя. Єдине, що можна сказати один одному при зустрічі- три рази повторити слово «Тух – тібі – дух».
Питання до обговорення:
- Чи змінився ваш настрій після участі в грі?
- Що відбувається зі злістю, коли нам стає весело?
- Як ви вважаєте, чи можна керувати своїм настроєм під час виникнення негативних емоцій ?
4. Вправа «Як подолати стрес»
Мета: закріпити отримані знання щодо подолання стресів
Вправа відбувається у роботі в групах. Учасники об’єднуються у 2 групи за принципом: троянда, ромашка.
Запитання тренера: «Як ви вважаєте чи можливо подолати стрес ?». Отож ми об’єдналися в групи, для того щоб напрацювати «Поради як подолати стрес.» У кожної групи для цього є 10 хв., тоді визначте по учаснику який буде презентувати ваші напрацювання.
Відбувається обговорення вправи, як знімати емоційне напруження та змінювати власне відношення до різних ситуацій.
5. Вправа «Квітка надії»
Мета: навчити учнів знаходити вихід із стресових ситуацій
Вправу необхідно виконувати в парах. Учням роздаються заготовки бланків-квіток, на одному з яких написано: «Навіть якщо ...», а на другому: «У будь-якому випадку ...».
Інструкція: Перший учень промовляє «Навіть якщо ... і вказує проблему: «мені погано, я невдаха, у мене немає батька, я отримав погану оцінку...». Другий промовляє «в будь-якому випадку ...» і закінчує позитивної фразою: «це тільки на сьогодні, я не буду засмучуватися, я маю змогу бачитися з батьком, я виправлю двійку”. Потім учасники обмінюються квітками. Тепер перший каже вирішення проблеми, а другий саму проблему.
На самому початку дану вправу можна виконати біля дошки, оскільки в деяких учнів вона викликає труднощі в пошуку вирішення проблеми. Також можна програти кілька ситуацій після опрацювання в парах.
Рефлексія. Чи вийшло виконати вправу? Чи важко було її виконувати?
Висновок: У складних ситуаціях необхідні навички саморегуляції. Можна користуватися правилом: «Думки вибирай, як квіти - і вибирай тільки красиві (позитивні)».
1. Релаксаційна вправа «Знайди свою зірку»
Мета: релаксація, налаштування на власний успіх
Психолог під тиху музику зачитує наступний текст: «Сядьте вільно та закрийте очі. Зробіть три глибоких вдихи й видихи... А тепер уявіть зоряне небо. Зорі великі та маленькі, яскраві та тьмяні. Для когось – це одна або кілька зірок, для інших – незліченна безліч яскравих крапок, які то віддаляються, то наближаються на відстань витягнутої руки. Подивіться уважно на зорі та виберіть найпрекраснішу з них. Можливо, вона схожа на вашу мрію дитинства, а можливо, вона вам нагадала про хвилини радості, щастя, удачі, натхнення?
Ще раз помилуйтеся на свою зірку та спробуйте до неї дотягнутися. Намагайтеся щосили! І ви обов'язково дістанете свою зірку. Зніміть її з неба й дбайливо покладіть перед собою, розгляньте ближче та постарайтеся запам'ятати, як вона виглядає, яке світло випромінює.
А тепер проведіть долонями по колінах униз до ступнів ніг і солодко потягніться, розплющте очі, візьміть аркуш паперу, олівець і намалюйте свою зірку.
Виріжте та прикріпіть її на наше зоряне небо. І тепер зорі світитимуть вам завжди, випромінюючи добро, дружбу та підтримку. Вони поведуть вас дорогою знань і супроводжуватимуть на всіх іспитах і в житті».
Наприкінці вправи діти малюють, вирізають і приклеюють свої зірки на аркуш ватману, моделюючи зоряне небо.
Далі відбувається рефлексія даної вправи.
2. Вправа «Подаруй посмішку»
Мета: ритуал прощання
Психолог пояснює, що напруження м'язів не тільки відображає, а й формує поганий настрій, втому, негативні емоції. Напруженими мають бути тільки ті м'язи, що необхідні, всі інші – розслабленими. Цілком розслаблена людина стирає всі негативні емоції. Усміхайтеся! За серйозного виразу обличчя напружені 17 м'язів, в усмішці – 7. Фізіологічний сміх – це вібрація та масаж, що знімають напруження. Усмішка покращить настрій вам і навколишнім, для усмішки шукайте приводу, провокуйте усмішку.
Усі учасники групи беруться за руки і дарують один одному усмішки: кожен підліток повертається до свого сусіда праворуч або ліворуч.
Тема: «Як подолати стрес»
Мета: навчити учнів основних прийомів, форм а методів подолання стресів.
1.Вправа «Незакінчене речення»
Мета: з’ясувати в учнів, які знання та вміння вони отримали на заняттях, щодо подолання стресів
Усі учасники сідають у коло і кожен по черзі називає своє ім’я та продовжує фразу, що починається зі слів: «Коли я відчуваю тривожність, страх чи у мене якийсь стрес, то я…»
Орієнтовні питання до обговорення:
-Що дала ця вправа?
-Які почуття у вас виникали під час цієї вправи?
2. Міні – лекція «Невдачі й помилки як стимул для саморозвитку»
Мета: самоаналіз власної поведінки
Помилка чи невдача часто справляє позитивний ефект на подальшу діяльність людини: спонукає її докладати більше зусиль, сприяє набуттю досвіду тощо.
Але невдача може й негативно впливати на мотивацію діяльності. Часто людина не наважується розпочати чи продовжити діяльність, бо боїться припуститися помилки та зазнати невдачі. Такий стиль поведінки особливо характерний для людей, які прагнуть у своїй діяльності уникнути невдачі. Вони хворобливо сприймають кожну поразку чи промах, вважаючи ( й часто цілком безпідставно), що невдача – це свідчення їх безпорадності й відсутності здібностей.
Дуже важливо сприймати свої невдачі та помилки як необхідний компонент навчання й розвитку. Слід усвідомити, що аналізуючи причини невдач і працюючи на своїми помилками, ми можемо вдосконалити свої здібності.
Все залежить від нас самих, адже можна отримувати безліч невдач і припускатися помилок, але не вчитися на них. Дуже важливо не лише аналізувати помилки та причини невдач, а й виробляти нову стратегію, виконувати систему вправ, спрямованих на усунення недоліків і розвиток певних навичок і здібностей.
Будьте впевненими в собі, не бійтесь труднощів!
1. Гра «Тух-тібі-дух»
Мета: навчити учнів правильно долати стан тривожності та роздратування
Інструкція: Встаньте й утворіть коло. А тепер пригадайте свій стан, коли ви сердиті, й уявіть собі, що зараз знаходитеся саме в такому стані. Тепер потрібно рухатися всередині кола, ні з ким не розмовляючи, при цьому мати сердитий вираз обличчя. Єдине, що можна сказати один одному при зустрічі- три рази повторити слово «Тух – тібі – дух».
Питання до обговорення:
- Чи змінився ваш настрій після участі в грі?
- Що відбувається зі злістю, коли нам стає весело?
- Як ви вважаєте, чи можна керувати своїм настроєм під час виникнення негативних емоцій ?
4. Вправа «Як подолати стрес»
Мета: закріпити отримані знання щодо подолання стресів
Вправа відбувається у роботі в групах. Учасники об’єднуються у 2 групи за принципом: троянда, ромашка.
Запитання тренера: «Як ви вважаєте чи можливо подолати стрес ?». Отож ми об’єдналися в групи, для того щоб напрацювати «Поради як подолати стрес.» У кожної групи для цього є 10 хв., тоді визначте по учаснику який буде презентувати ваші напрацювання.
Відбувається обговорення вправи, як знімати емоційне напруження та змінювати власне відношення до різних ситуацій.
5. Вправа «Квітка надії»
Мета: навчити учнів знаходити вихід із стресових ситуацій
Вправу необхідно виконувати в парах. Учням роздаються заготовки бланків-квіток, на одному з яких написано: «Навіть якщо ...», а на другому: «У будь-якому випадку ...».
Інструкція: Перший учень промовляє «Навіть якщо ... і вказує проблему: «мені погано, я невдаха, у мене немає батька, я отримав погану оцінку...». Другий промовляє «в будь-якому випадку ...» і закінчує позитивної фразою: «це тільки на сьогодні, я не буду засмучуватися, я маю змогу бачитися з батьком, я виправлю двійку”. Потім учасники обмінюються квітками. Тепер перший каже вирішення проблеми, а другий саму проблему.
На самому початку дану вправу можна виконати біля дошки, оскільки в деяких учнів вона викликає труднощі в пошуку вирішення проблеми. Також можна програти кілька ситуацій після опрацювання в парах.
Рефлексія. Чи вийшло виконати вправу? Чи важко було її виконувати?
Висновок: У складних ситуаціях необхідні навички саморегуляції. Можна користуватися правилом: «Думки вибирай, як квіти - і вибирай тільки красиві (позитивні)».
1. Релаксаційна вправа «Знайди свою зірку»
Мета: релаксація, налаштування на власний успіх
Психолог під тиху музику зачитує наступний текст: «Сядьте вільно та закрийте очі. Зробіть три глибоких вдихи й видихи... А тепер уявіть зоряне небо. Зорі великі та маленькі, яскраві та тьмяні. Для когось – це одна або кілька зірок, для інших – незліченна безліч яскравих крапок, які то віддаляються, то наближаються на відстань витягнутої руки. Подивіться уважно на зорі та виберіть найпрекраснішу з них. Можливо, вона схожа на вашу мрію дитинства, а можливо, вона вам нагадала про хвилини радості, щастя, удачі, натхнення?
Ще раз помилуйтеся на свою зірку та спробуйте до неї дотягнутися. Намагайтеся щосили! І ви обов'язково дістанете свою зірку. Зніміть її з неба й дбайливо покладіть перед собою, розгляньте ближче та постарайтеся запам'ятати, як вона виглядає, яке світло випромінює.
А тепер проведіть долонями по колінах униз до ступнів ніг і солодко потягніться, розплющте очі, візьміть аркуш паперу, олівець і намалюйте свою зірку.
Виріжте та прикріпіть її на наше зоряне небо. І тепер зорі світитимуть вам завжди, випромінюючи добро, дружбу та підтримку. Вони поведуть вас дорогою знань і супроводжуватимуть на всіх іспитах і в житті».
Наприкінці вправи діти малюють, вирізають і приклеюють свої зірки на аркуш ватману, моделюючи зоряне небо.
Далі відбувається рефлексія даної вправи.
2. Вправа «Подаруй посмішку»
Мета: ритуал прощання
Психолог пояснює, що напруження м'язів не тільки відображає, а й формує поганий настрій, втому, негативні емоції. Напруженими мають бути тільки ті м'язи, що необхідні, всі інші – розслабленими. Цілком розслаблена людина стирає всі негативні емоції. Усміхайтеся! За серйозного виразу обличчя напружені 17 м'язів, в усмішці – 7. Фізіологічний сміх – це вібрація та масаж, що знімають напруження. Усмішка покращить настрій вам і навколишнім, для усмішки шукайте приводу, провокуйте усмішку.
Усі учасники групи беруться за руки і дарують один одному усмішки: кожен підліток повертається до свого сусіда праворуч або ліворуч.
Коментарі
Дописати коментар