6 «Формуємо себе»

Тренінгове заняття 6

Тема: «Формуємо себе»

Мета: розкрити сутність гідної, відповідальної поведінки; розвивати самостійність, комунікативність; формувати адекватну самооцінку.

1. Вправа – привітання « Блукаючі вогники»

Мета: сприяння відновленню контакту між учасниками та налаштування на роботу в групі.

Учасники сідають у тренінгове коло.

Одному з учасників потрібно сказати своєму сусідові яку-небудь коротку привітальну фразу, наприклад: «Доброго дня!» Сусід має якомога швидше встати, повторити цю фразу й знову сісти, а наступний учасник повинен зробити те саме, й хвиля вставань та повторень біжить по колу. Виконувати це завдання треба з максимально можливою швидкістю. Коли хвиля проходить півкола, до завдання додається ще один елемент на розсуд, наприклад, сьомого учасника. Цей елемент може бути вербальним чи невербальним. Наприклад, учасник, який сидить напроти того, хто почав гру, встає й говорить: «Доброго дня», а потім двічі плескає в долоні й сідає. Тепер усі гравці мають виконувати саме цей комплекс, і потім (після семи ходів) черговий учасник додає щось, і так далі. Гра припиняється, коли членам групи доводиться повторювати по 5-6 рухів і стільки ж фраз.

2. Вправа «Допоможи виправитися»

Мета: ñàìîàíàë³ç ÿêîñòåé ëþäèíè é ñàìîâèõîâàííÿ.

Ïñèõîëîã ïðîïîíóº ó÷àñíèêàì òðåí³íãó íàïèñàòè íà àðêóø³ ïðèíàéìí³ òðè ÿêîñò³, ÿê³ âàðòî áóëî á âèïðàâèòè â ñîá³.

Òåïåð êîæíîìó ó÷àñíèêîâ³ ãðóïè ñêàæåìî, ÿê³ ÿêîñò³ â íüîìó íàì íå äóæå ïîäîáàþòüñÿ ³ ÿê³ õîò³ëîñÿ á, ùîá âèïðàâèëè. À çàðàç ïîð³âíÿºìî ðåçóëüòàòè òà îáãîâîðèìî ¿õ.

Âïðàâà ìຠâ³äáóâàòèñÿ â äîñèòü ì'ÿê³é ôîðì³, ùîá íå îá­ðàçèòè æîäíîãî ç ó÷àñíèê³â ãðóïè, ùîá ó êîæíîãî øêîëÿðà âè­íèêëî áàæàííÿ âèïðàâèòè ñâî¿ âàäè ³ ñòàòè êðàùèìè.

1. Вправа «Ролі»

Мета: вироблення стилю поведінки й інтонації впевненої в собі людини.

Кожен учасник групи примірює по дві ролі невпевненої й упевненої в собі людини в одній із пропонованих ситуацій, що задають учасникам:

1.Друг продовжує з вами розмовляти, а ви хочете піти. Ви кажете…

2.Продавець розмовляє з приятелькою, а вам потрібно зро­бити покупку. Ви кажете...

3.Ваше замовлення виконане з дефектами. Ви звертаєтеся до майстра...

4.Ви хочете виправити погану оцінку. Ви звертаєтеся до вчителя...

5.Ваш сусід забруднив чорнилом (крейдою) ваше сидіння. Ви підходите й кажете...

6. Ваш товариш поставив вас у незручне становище перед чужими людьми. Ви заявляєте йому...

7Люди, що сидять позаду вас у кінотеатрі, заважають вам голосною розмовою. Ви звертаєтеся до них...

Далі відбувається групова рефлексія вправи.

4. Вправа «Твір – казка»

Мета: об’єднати зусилля слухачів, допомогти їм відчути внутрішній зв'язок з усіма, підвести до позитивного сприйняття себе.

Учасникам пропонується написати казку про своє життя. За бажанням учасників казки зачитуються.

Інформація для психолога: звернути увагу, чи є в казці нещасливі моменти, які причини їх появи, що заважала герою боротися з неприємностями. Також звернути увагу на самооцінку, невпевненість – як риси характеру, які заважають вирішенню проблем».

По закінченні вправи відбувається групова рефлексія.

5. Релаксаційний комплекс «Контраст»

Мета: навчання методів релаксації, зняття відчуття тривоги, хвилювання, емоційного напруження під час виступу на сцені та участі у різноманітних конкурсах.

Найпростіший спосіб відпочити полягає в тому, що спочатку напружують і втомлюють м’язи, а потім різко розслаблюються.

Психолог дає наступні рекомендації:

Перша частина комплексу:

§ Зображуємо нудьгуючих людей: руки покладіть на коліна, кисті вільно опустіть, корпус нахилений уперед, голова опущена. Заплющте очі. Вдихніть носом вільно та неглибоко. Видихніть, звертаючи увагу на свої відчуття від проходження повітря на видиху. Вдих, видих – пауза. Подихайте так, роблячи акцент на видихові.

§ Зосереджуємо увагу на ногах. Підніміть пальці й напружте м’язи ніг. Тільки ніг! Напружте м’язи ніг – іще й іще – зніміть напруження. Напруження на вдиху, релакс – на видихові.

§ Переходимо до мускулатури тулуба. Напружте м’язи стегон і таза – вдих, при цьому живіт утягується й опускаються ребра. Тримайте в напрузі м’язи до втоми. Під час видиху розслабтеся. Повторіть.

§ Переходимо до мускулатури плечового пояса. Підніміть плечі якнайвище, напружте їх, тільки плечі, - відпочиньте на видиху. Напруження, релакс.

§ Закиньте голову назад до відчуття напруги – на видиху опустіть голову на груди. Ще раз.

§ Тепер руки. Стисніть кисті в кулаки. Відпочиньте. Напружте м’язи рук. Розслабтеся.

§ Заплющіть очі, стисніть губи, стисніть зуби – розгладьте ваше обличчя.

Друга частина комплексу:

§ Тепер вся ваша мускулатура розслаблена, очі заплющені. Прислухайтеся до себе і всього свого тіла, м’язів… Ваші ноги, тулуб, плечі, руки, обличчя – усі м’язи тіла приємно розслаблені.

§ Ви відпочиваєте.

§ Ви відчуваєте приємне відчуття спокою.

§ Ви спокійні, абсолютно спокійні.

§ У вас гарний настрій.

§ Ви спокійні й упевнені у собі.

§ Побудьте в цьому приємному стані спокою.

Третя частина комплексу:

§ Ви добре відпочили. Настав час відновити активність мускулатури. Дихайте, зосередившись на вдиху. Вдих – видих. Я буду рахувати від 10 до 0, і кожною цифрою почуття бадьорості почне охоплювати вас дедалі більше.

§ Піднімаючи носки, напружте м’язи ніг на вдиху. Видих. Порухайте ногами. Ви відчуваєте сили у ногах. Десять.

§ З невеликим зусиллям напружте м’язи стегон і таза. Хвиля свіжості охопила весь ваш тулуб. Прогніться. Дев’ять.

§ Із задоволенням знизайте плечима. Ще раз. У плечах – відчуття бадьорості і свіжості. Знизайте плечима ще. Вісім.

§ Зробіть кілька рухів головою вгору-вниз, ліворуч-праворуч. Приємне відчуття м’язів тіла, що рухаються. Сім.

§ Порухайте руками, злегка стисніть кисті в кулаки. Шість.

§ Напружте губи, зуби. Оживіть м’язи обличчя. П’ять.

§ Усе ваше тіло відчуває потребу в русі. Ви бадьорі і сповнені сили. Зробіть розминальні рухи всіма частинами тіла. Чотири.

§ Усе ваше тіло наповнене свіжістю. Три.

§ Підведіться, станьте навшпиньки. Два.

§ Потягніться руками вгору. Один.

§ Усміхніться, розплющте очі. Нуль.

Як ви почуваєтеся? Поділімося враженнями.

По завершенню вправи відбувається групова рефлексія учасників корекційної групи.

6. Вправа «Верба – тополя»

Мета: навчити елементам ауто релаксації і саморегуляції.

Учасники стають в коло і ведучий пропонує їм розставити ноги на ширину плечей, злегка нахилити корпус, опустити голову, опустити руки вздовж тулуба.

Психолог пропонує наступний текст до релаксації: «Ви - плакучі верби, гілки ваші (руки) плавно похитує вітерець». Виконуючи цю вправу, дітям потрібно розслабитись.

Потім ведучий пропонує їм плавно підняти руки вгору, прогнутись, випрямитись, зробити глибокий вдих, поставити п’ятки ніг разом і носки окремо. «Тепер кожний з вас – струнка, сильна тополя, якій не страшні ніякі бурі та вітри, - ви сильні і могутні. Ви відпочили, розслабилися, набралися нових сил для добрих справ. Тепер вам ніхто і ніщо не страшні, ви сміливі, рішучі та відважні. Ви готові захищати слабого, зрозуміти оточуючих, допомагати друзям та близьким».

7.Вправа – обговорення «Мої враження від заняття»

Мета: підведення підсумків заняття.

Кожен з учасників тренінгу по черзі висловлює свої думки з приводу сьогоднішнього заняття.

Коментарі