5 «Внутрішні переживання та страхи»

Тренінгове заняття 5

Тема: «Внутрішні переживання і страхи»

Мета: навчити учнів, як позбутися переживань і страху

1.Вправа «Відчуття страху»

Мета: навчити учнів, як позбутися переживань і страху

Психолог запитує школярів, які емоції для них неприємні. Діти перелічують негативні емоції, які переживають під час стресів та переживань. Коротко обговорюються особливості емоційного стану, фізіологічні відчуття, що виникають під час страхів та переживань: (пришвидшене серцебиття, мурашки по тілу тощо). Усі разом згадують фразеологізми, пов’язані з відчуттям страху.

1. Вправа «Замалюємо свій страх»

Мета: навчити учнів позбутися свого страху за допомогою малюнку

Після бесіди психолог пропонує дітям подумати, чого вони бояться, що їх лякає й намалювати свій страх. Це може бути абстрактний малюнок або зображення конкретного об’єкта страху, тривоги школяра. Коли виконання малюнків завершене, підлітки по черзі коротко пояснюють, чого вони бояться й що вони зобразили. Після цього психолог пропонує школярам розірвати аркуш із малюнком на дрібні шматочки і говорить про те, що кожен із них переміг свій страх, що їхнього страху більше не існує, тому що аркуші потрапляють у кошик зі сміттям, будуть спалені й від страхів нічого не залишиться.

3. Вправа «Почуваюся – спокійно»

Мета: самоаналіз внутрішніх ресурсів

Психолог пропонує учням назвати п’ять ситуацій, які викликають відчуття безпеки та спокою. Учасникам заняття пропонують відтворити їх у своїй уяві, запам’ятати почуття, які при цьому виникають. Тепер необхідно уявити, що ці почуття зберігаються в надійному місці і їх можна дістати звідти, коли вони необхідні. Дітям пропонується намалювати це місце й назвати ці відчуття.

Далі відбувається стисле обговорення виконання вправи.

4. Вправа «Зайве – продихаємо»

Мета: розслаблення, зняття скутості й тривожності.

Психолог розповідає учням, що за поганим настроєм, непевністю, безпідставною тривогою та страхами ховаються, як правило, невидимі зовні напружен­ня гортані, глотки, діафрагми й черевного пресу. Це неможливо зняти прямим розслабленням м'язів, але тут можуть допо­могти спеціальні дихальні вправи.

Щоб продихати страх, тривогу й інші емоції, виконайте «со­баче дихання» (швидке й поверхневе, горлом, через рот). Кілька хвилин такого дихання – і непотрібні емоції зникають. Іноді цього не вистачає, тоді потрібно додати вібрацій на вдиху. Зробіть кілька повних вдихів і видихів, потім затримайте по­вітря на вдиху та зробіть до десяти рухів діафрагмою. Відбу­вається масаж внутрішніх органів і спадає напруження там, де іншим шляхом домогтися розслаблення невдається.

Далі, відбувається обговорення даної вправи.

5. Притча « Головне і другорядне»

Мета: проаналізувати головні і другорядні цінності в житті

Один юнак постійно непокоївся з приводу свого життя і майбутнього. Якось, гуляючи берегом моря, зустрів він мудрого старця.

- Що тебе тривожить, юначе? – запитав старець.

- Здається, я не можу збагнути, що в житті для мене найважливіше, - відповів юнак.

- Це дуже просто, - сказав старець. Він підняв із землі порожнього глечика і почав заповнювати його камінням завбільшки з кулак. Заповнивши глечик, по вінця, запитав:

- Цей глечик повний, чи не так?

- Так, - погодився юнак.

Старець мовчки кивнув, узяв жменю дрібних камінців, кинув їх у глечик і злегка потрусив. Камінці заповнили пустоти між великим камінням. Він усміхнувся і запитав:

-А тепер глечик повний? Юнак ствердно кивнув. Тоді старець узяв пригорщу піску і висипав його у глечик. Пісок заповнив пустоти, що залишилися.

- Ось відповідь на твоє запитання, - сказав старець. Велике каміння – це найважливіші речі в житті: родина, кохана людина, твій духовний розвиток, мудрість. Якщо втратиш усе, крім цього, твоє життя все одно буде повним. Він хвильку помовчав, а відтак мовив:

- Дрібні камінці – це також важливі для тебе речі: робота, дім, матеріальний добробут. А пісок – дрібниці, які насправді не мають жодного значення. Юнак слухав дуже уважно, і старець продовжив:

- Деякі люди роблять помилку. Вони спочатку засипають у глечик пісок, і в ньому не лишається місця для каміння. Так і в житті. Якщо витрачати сили на дрібні й незначущі речі, у ньому не буде місця для найважливіших цінностей. Тому передусім подбай про велике каміння, не забувай і про дрібне. А пісок хвилі життя самі наб’ють у проміжки між ними.

Обговорення:

- Яке враження справила на вас притча?

- Які життєві цінності схожі на велике каміння, які – на мале, а які – на пісок? Чому?

- Як ви їх розрізняєте?

- У якому порядку «наповнюєте глечик» на цьому етапі свого життя?

- Як можна більше дбати про «велике каміння»?

6. Вправа «Ролі»

Мета: розвиток упевненості в собі; подолання негатив­них якостей.

Психолог пропонує учням вдтворити ролі різних персонажів.

Пропоновані ролі:

§ переможниця конкурсу краси;

§ відомий веселун;

§ дуже серйозний і небагатослівний тип, що не вміє сміяти­ся й жартувати;

§ дама-академік, що зробила важливе відкриття;

§ людина-маска, без емоцій;

§ різка, пряма людина, що не ховає свого невдоволення світом;

§ постійно привітна людина, задоволена усім світом і собою тощо.

Ролі бажано добирати персонально для кожного учасника групи. Тут можливі такі варіанти.

Варіант перший. Коли в підлітка якась якість розвинута по­гано, йому пропонують грати людей, наділених цією якістю по­вною мірою (часто своїх антиподів).

Так, сором'язлива, нерішуча у спілкуванні дівчина може на деякий час стати ведучою молодіжної програми, організатором або переможцем якоюсь конкурсу. А нестриманий підліток — ідеалом стриманості, люб'язності, ввічливості.

Далі психолог пропонує дітям дати самим собі пораду з поліпшення навичок спілкування та зміни окремих рис характеру. Можете висло­вити це від імені тільки-но зіграного персонажа.

Далі відбувається групова рефлексія вправи.

7. Вправа-прощання «Компліменти»

Мета: узагальнення позитивного настрою, формування вмінь робити компліменти іншим.

Учні отримують написані на папірцях приємні слова, які можуть залишити собі або подарувати комусь:

1. Ти – весела людина.

2. У тебе добрі очі.

3. У тебе дуже гарна усмішка.

4. З тобою дуже весело.

5. Ти добра і чуйна людина.

6. Ти сміливий.

7. З тобою дуже цікаво.

Коментарі